Pekka Hetta Totuuksien etsijä. Hieman liianki suoraan asiat kertova kirjoittaja.

Sähköautoilun totuus-Suomessa kantama noin 100km. Tarvitsemme myös ydinvoimaa.

  • Sähköautoilun totuus-Suomessa kantama noin 100km. Tarvitsemme myös ydinvoimaa.

Eilen julkistettiin tutkimus, joka ei itselle ainakaan ollut yllätys. Suomessa sähköautolla et pääsekään edes Helsingistä Lahteen pakkasilla.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/yhdysvaltain-autoliitto-t...

 

Tiesittekö myös sen, että sähkö ei tule seinästä? Ei myöskään raha tule taikaseinästä, kuten monet näin antaa ymmärtää.

Suomessa, varsinkin vihreiden tarkoitus on ajaa tuulivoimala asiaa. Tuulivoimaan käytetyt tukirahat ovat täysin turhia. Tai ainakin liian isot. Tuulivoiman tuottavuus verrattuna ydinvoimaan on pieni. Ydinvoima on myös ympäristön kannalta melkein saasteeton.

 

Vihreät kirjoittavat verkkosivuillaan näin; ”Vihreät vastustavat ydinvoimaa, koska se on kestämätön ja vaarallinen tapa tuottaa sähköä. Ydinsähköä ei Suomessa tarvita".

Saanen kysyä näiltä viherpeukaloilta, että tuulivoimallako aioitte sitten sähköautoilun täällä saada toimimaan? Professoreista lähtien ydinvoima on kerrottu olevan ainoa ratkaisu. Edelleen vihreät, se sähkö ei tule seinästä. Lisäksi mitä tarkoitatte sanalla kestämätön ja vaarallinen? Me olemme maa, jossa on pitkä pimeä ja tuuleton aika eli talvi. Miten me tuulivoimalla tulemme silloin pärjään? Ajan usein näiden tuulimyllyjen ohi, eilen viimeksi ja pyörikö siellä niitä (sähköllä) 2 ja niitä on siellä varmaan 20. Kyllä se on näin, että tuulivoiman tukeminen pitää vähentää minimiin ja keskittyä siihen, mistä oikeasti on hyötyä!

 

Auton akun kestoon vaikuttaa meidän -20 pakkanen jopa niin paljon, että starttauksen jälkeen sinun akun varaus tipahtaa 15% käytettävissä olevasta ajomatkasta. Lisäksi, lämmittimien ja ilmastoinnin on kerrottu vievän akun kestoa jopa 40%. Samoiten ajonopeudet vaikuttavat kestoon. Otetaan esimerkki: Keskimääräinen luvattu matka on n.300km(rataolosuhteissa, lämpimällä sekä tasaisella ajolla WLTP). Käynnistät auton ja ajattelit lähteä käymään 100 km päässä asioilla ja pakkasta on -15°c. Auto on 4 vuotta vanha. Uskallatko lähteä? Sinun matkasi todenäköisesti loppuu kesken 100km/h maantienopeuksilla. Alla ihanneolosuhteissa kilometrit. Autossa ei siis mitään ole päällä ja nopeus vakio.

 

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-pitkalle-sahkoautolla-nyt-paasee...

 

Lisäksi saanen kysyä, että kuinka ekoteko se sähköauto loppujen lopuksi on? Joudut ajamaan sillä autolla n.60.000-120.000km ennen kuin olet tehnyt ns. ekoteon. No sitten pääsemmekin siihen, että tuohon on kulunut aikaa n.10vuotta ja akku ja auto ovat jo vanhoja, joten uusi auto tai akku pitäisi ostaa. Uudet akut maksavat useita tonneja ja ostamalla uudet, et olekaan tehnyt ekotekoa, koska juurikin akku on se kaikista saastuttavin tekovaiheessa. Vielä vähemmän teet ekoteon ostamalla uuden auton. Jos ajat auton loppuun niin saat sadekehäsi pään ympärille.

No lopuksi, autojen päästöt eivät ole kaikista päästöistä edes 10%:a, joten jo hiilinielut imevät ne. Tämä jätetään usein kertomatta ja tämä on se totuus, joka kannattaa asioista keskusteltaessa ottaa esiin

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (38 kommenttia)

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Tuttuun tapaan sinun kirjoituksessasi on taas kaikki faktat päin hevonveetä. Ei kannattaisi kirjoitella asioista, jos ei niistä mitään ymmärrä.

Olen ajanut -17 asteen pakkasessa ilman välilatausta Turusta Keravalle. Eikä ollut alla edes isoakkuinen Tesla, vaan pikkukippo Renault Zoe. Sinun ’tietojesi’ mukaan tämän ei pitäisi olla mahdollista.

Tuo juttu, jota dieselin hehkuttelijat ( https://www.hs.fi/fingerpori/car-2000005989018.html ) nyt niin kovin kiimoissaan jakavat koskee lyhyttä ajoa, jossa minkä tahansa moottorikulkimen kulutus on suurimmillaan. Asia selviää, jos vaivautuu kaivautumaan vähän syvemmälle, eli alkuperäiseen juttuun.

Sähköautojen vastustajat luulevat olevansa kovinkin särmiä jätkiä, mutta ihan silkkaa supisuomalaista tyhmyyttä ja kateuttahan sieltä aina paljastuu. Teette itsenne naurettaviksi. Aivn onnettomaksi tilanne menee, kun asialla on vielä valmiiksi tahvo persniekka.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Renauls Zoen WLTP-mittauksen mukainen toimintamatka = 310 km. Turun ja Keravan välinen matka = 185 km.

310 km - 40% = 186 km. Kysyttävää?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Kysy tuolta naurettavalta persulta, hän se väitti, että sähköautolla pääsee vain 100km.

Hankamäki tuolla toisaalla kirjoittaa blogissaan, että persut on ”asiantuntemukseen perustuva järkipuolue”. Huutonaurua!

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

On kysyttävää.
Tuo teoria siis uudelle akulle. Paljonko akkujen kapasiteetti laskee iän ja latauskertojen myötä ? Ainakin kaikki muut akut hiipuvat. Ehkä fanaatikoilla on niin paljon paremmat akut ?

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #18

Joitakin takuuehtoja olen katsellut ja niiden mukaan akku on virheetön, jos takuuaikana on käytettävissä vähintään 75% uuden akun kapasiteetista. Muuten menee vaihtoon. Jos 300 km pääsee uudella autolla, niin 225 km olisi vielä hyväksyttävä minimi käytetyn auton toimintamatkalle. Sitten laitetaan talvivähennys 40% niin päästään matkaan 135 km.

Käyttäjän pekkahetta1 kuva
Pekka Hetta

Nämä on näitä puolestapuhujien juttuja. En usko hetkeäkään että olet moottoritienopeuksilla, kylmäkäynnistyjsellä ja lämmöt päällä vedellyt 185km, koska Teslallakin se alkaa olemaan äärirajoilla jopa. Jopa testiolosuhteissasi autoosi luvattu 311km puhuu vastaan sinua. Käynnistys+lämmityslaitteet vievät jo pelkästään 55% ajomatkasta pois. Uskon, mutta paskapuhetta.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Tuossa on Nissan Leafista muutaman tuhannen matkan otos eri lämpötiloissa:

https://www.fleetcarma.com/nissan-leaf-chevrolet-v...

Tuon(kin) mukaan jos autolla lähtee kylmänä liikkeelle pakkasella niin toimintamatka suurin piirtein puolittuu.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Minulla sentään on noin kahden vuoden kokemus sähköautoilusta, paljonko sinulla? Eipä ole kellään junttipersulla mitään edelllytyksiä syyttää toisia valehtelijaksi.

Miksi ihmeessä edes pitäisi lähteä kylmällä autolla, kun se kerran on latauksessa? Naurettavaa asettaa jotain teoreettisia rajoituksia, joilla ei ole mitään tekemistä käytännön sähköautoilun kanssa. Tietenkin auto ja akku kannattaa esilämmitää ,kun lataa kylmällä kelillä. Turun linja-autoaseman laturista pääsee varsin suoraan moottoritielle. Ajotietokone näytti Keravalla keskinopeudeksi 87km/h. Lämmityslaite oli 18 asteessa, kuten minulla aina.

Tässä oli äskettäin Uudellamaallakin -28 aamulla pakkasta. Lähdin latauksessa esilämmitetyllä autolla töihin 35km päähän. Auto seisoi päivän ja ajelin kylmässä seisoneella autolla kotiin ja asioin pitkin kyliä, mitä piti. Reilusti yli sata kilmetriä siitä kertyi. Akku ei ollut tyhjä, kun sen illalla lataukseen laitoin. Sinä päivänä tien varsilla ja pihoilla lojui monia polttomoottoriautoja umpijäässä.

Teslalla talvikelillä pääsee kyllä reilusti enemmän, ota edes vähän selvää asioista ennen kuin alat möykätä.

Linjaman linkki on vuodelta 2013, eli se siitä sen todistusvoimasta.

Käyttäjän pekkahetta1 kuva
Pekka Hetta

Sinullako on oikeus täällä mollata ihmisiä, vain sen vuoksi että kaikki testitulokset puhuvat sinua vastaa? Onkohan tämä palsta oikein sinua varten?

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Aloittajan linkki on vuodelta 2019. Voimme halutessasi luottaa sen todistusvoimaan.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #8

Hetta ja Linjama, olette molemmat nätisti sanottuna aivan tietämättömiä sähköautoilun suhteen, myöntäkää pois.

Lukekaa edes tämä kokonaan, eikä vain T&Tn kehnoa pikasutaisua.
https://www.fleetcarma.com/nissan-leaf-chevrolet-v...

Mistä muuten löytyy sellainen tieto, että Suomessa ei pääse sähköautolla kuin sata kilometriä talvella? Sitä ei Hetta ole vieläkään pystynyt esittämään. Voi toki olla tiukka paikka vanhalle pikkuakkuiselle Leafille, mutta ei todellakaan millekään nykyautolle, ei edes 28kWh akkuiselle Hyundai Ioniqille.

Käyttäjän pekkahetta1 kuva
Pekka Hetta

Lisäksi, nyt ei ole kysymys siittä, haluaako lähtä kylmällä vai ei. Esimerkissä autot ovat kylmiä. Näiden sähköautojen kantamat ovat iän mukaan vielä huomattavasti pienemmät. Aivan samaan tapaan kuin sun puhelimenkin akku kuluu.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #9

Tutustu oikeisiin tietoihin sähköautojen akkujen kapasiteetin alenemisesta.
Vaikka täällä: https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degra...

Ja ei, ei niitä voi suoraan verrata porakoneiden, läppärien tai puhelimien akkuihin. On kuule pikkasen enemmän panostettu BMC- softaan ym. autojen akkujen latauksrn ja purkamisen hallinnassa...

Käyttäjän pekkahetta1 kuva
Pekka Hetta Vastaus kommenttiin #12

Ai oikeisiin? Tajuatko et Tesla sekä akkujen tekijät ilmoittavat just niitä lukuja kun haluaa. Onhan Tesla mainostanut et 1000km mennään meidän autoilla....

Käyttäjän pekkahetta1 kuva
Pekka Hetta Vastaus kommenttiin #12

Väitätkö sä siis kaikkia puolueettomia(ei autonvalmistajien tai niihin jotenkin kytköksissä olevia) valehtelijoiksi? Sä siis kerrot että sinun superautosi vetää kaikki kalliit testilokset roskikseen?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #16

Linkin takana ei ollut mikään Teslan tekemä tieto. Et siis edes lukenut sitä? Osaatkohan edes englantia?

En ole missään sanonut mitään superautosta, nyt heittäydyit ihan lapselliseksi - todellinen karvasi alkaa paljastua.

Toistettakoon nyt vielä, että se kyllä paistaa nyt näkyvillä hyvin selvästi, että et tiedä sähköautoista mitään.

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala Vastaus kommenttiin #12

"...ei niitä voi suoraan verrata porakoneiden, läppärien tai puhelimien akkuihin. On kuule pikkasen enemmän panostettu...".
Siis kokonaishinnaltaan halpoihin pikkuakkuihin on panostettu kaikki mahdollinen, mutta ei isoihin ja jo muutenkin kalliisiin ? Liki kaikki muut tuotteet mitä maailmassa tehdään pyritään tekemään halvalla, mutta ei sähköautoja eikä varsinkaan niiden akkuja ?

Niihin panostetaan kustannuksista välittämättä. Onpa uskottavaa. Pikkuakun vaihdosta selviää pelkän akun ostamalla. Sähköauton akun vaihto maksaa taatusti akun hintaa enemmän.

Vahvan uskon lisäksi ihmetyttää tuo fanaattisuus.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #21

Nonythän tänne ilmestyi ihan uusi inttäjä itseään nolaamaan.. Et selvästikään tmmärrä lukemaasi.

Käyttäjän pekkahetta1 kuva
Pekka Hetta Vastaus kommenttiin #23

Hitto mikä argumentti. Vastaa kysymyksiin kun tunnut muka kiken tietävän...On sulla hupaiset väitteet.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #29

Mihin vastata, kun toinen kuvittelee ihan omiansa eikä pysty järkeviä lauseita kirjoittamaan?

Onko se niin vaikeata tajuta, että kännykän akkuja ja auton akkuja ei voi noin vain verrata toisiinsa? Mietipä hetki, millaisilla virroilla niitä ladataan tai millaisia tehoja niistä otetaan ulos. Sitten voi vertailla niitä.

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala Vastaus kommenttiin #31

Itse asiassa akut on hyvinkin samanlaisia. Eron tekee ohjelmointi, driveline ja lämmitys/jäähdytys.

Tesloissakin, paitsi M3, on vanha tuttu panasonickin 18650 akku, mikä lienee stanu monessa nykyautossakin.

Akut ovat menneet aika hitaasti eteenpäin.

Väitteeseen kuinka paljon putoaa range kylmällä, riippuu niin paljon miten autoansa pystyy valmistamaan lähtöön. Jos on pirun kylmä, auto kadun varressa ilman akkujen lämmittämistä, se toimii kuin puhelimen akku.
Fysiikan lait ei anna armoa.

Jos taas tallista meet ulos kylmään esilämmitetyllä akulla, niin rangen tippuminen ei ole niin dramaattista.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

No jaa, minä olen ajanut vanhalla dieselmersulla 1100 kilometriä pysähtymättä ja tankkaamatta. Ajopeli oli vuosimallia 1988.

Sähköautolla en ole ajanut koskaan, en edes Renault Zoella, mutta hevosella olen ajanut aika paljon, lähinnä halkoja ja heinää ynnä juurikkkaita.

Toisessa kännykässäni akku kestää reilun vuorokauden, toisessa puolitoista viikkoa. Tämän lisäksi osaan käyttäytyä enkä ole fanaatikko, joten olen hyvin erilainen kuin kommentoija Esa Mäkinen. Minusta on ihan kivaa että hän sähköautoilee ja akutkin riittävät hyvin. Eikä minua harmita yhtään se ettei häntä kiinnosta pätkääkään perävaunun vetäminen, joka taas minulle on työtä.

Eikä se vetäminen häneltä onnistuisikaan, koska hänellä on Renault Zoe, jolla pääsee ihan hyvin Turusta Keravalle ja akustossa on perillä melkein enemmän virtaa kuin lähtiessä.

Mutta min en olekaan fanaatikko, ja osaan käyttäytyä.

Käyttäjän pekkahetta1 kuva
Pekka Hetta
Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Joillekin saattaa olla yllättävä tieto, että suurimmalla osalla autoilijoista ei ole lainkaan esilämmitysmahdollisuutta.

Käyttäjän pekkahetta1 kuva
Pekka Hetta

Ei anneta tällaisen pikku asian ny hämätä..

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Lisäksi kadunvarsipysäköinti tai kylmä parkkipaikka matkakohteessa voi tulla eteen kenelle tahansa, vaikka kotona pyhä lehmä majailisikin olohuoneessa takkatulen ääressä. Toimintamatka erilaisissa olosuhteissa on siis hyödyllinen tieto jokaiselle. Sen perusteella voi sitten tehdä valintoja ja matkasuunnitelmia.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Mihin perustuu väite ’suurimmasta osasta’?

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Vaikka jokaisessa autossa olisikin lohkolämppäri tms, niin jokaisen parkissa olevan auton lähellä ei ole sitä kuuluisaa töpseliä, voisin väittää että suurimman osan lähellä ei ole. Jopa sähköauton lataaminen on pikkasen hankalaa jos sitä töpseliä ei ole lähellä.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #28
Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Minä en ole sähköautojen puolustaja enkä vastustaja, mutta siinä pitkässä juoksussa ja vielä kuuluisammassa isossa kuvassa uskon kyllä enemmän vetyautojen tulevaisuuteen kuin näihin akkuvekottimiin.

Tosin sähkömoottori vetyautossakin ilmeisesti on. Jos olen oikein ymmärtänyt.

Persaukisena ja perävaunujen vetoon pakotettuna joudun kuitenkin yhä pilaamaan ympäristöä Skoda Yeti 2,0 Diesel 4 x 4 autollani. Pakkasillakin. Kun se 1988 vuoden Mersu yksinkertaisesti mätäni altani pois.

Edit: Männä kesänä minulla kyllä olo Renault, ei Zoe vaan Clio, 900-kuutioisella bensiinimoottorilla, mutta se kulutti menovettä ihan järjettömästi. Pakko oli luopua.

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

"...mutta se kulutti menovettä ihan järjettömästi".
Ei voi pitää paikkaansa. Rellut suunnitellaan ja tehdään kaikki kustannukset unohtaen. Vain paras on lähes kyllin hyvää.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Itse asiassa rellut ja citroenit ovat likipitäin laadukkaimpia pirssejä nykyään, mutta ei niissäkään voima tyhjästä synny, eikä ainakaan 900 kuutiossa.

Missään vehkeessä voima ei synny tyhjästä, ei sähköautossa eikä polttomoottoriautossa, eikä edes hevosessa.

Ihan sama mistä voima raavitaan. Kovilla pakkasilla sitä kuluu rutosti enemmän kuin 20 lämpöasteessa. Jotenkin paremmin se voima kuitenkin säilyy pakkasilla rukiissa, bensiinissä ja dieselissä kuin akussa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Jos Suomen autokanta muutettaisiin kokonaan sähköiseksi, niin nykyisellä liikennesuoritteella tarvittaisiin suurin piirtein yhden Olkiluodon ydinvoimalan verran lisäsähköä vain siitä syystä. Ei siis sen enempää, mutta sen verran pitäisi rakentaa muiden tarvittavien lisäsähköntuotantotarpeiden ohella. Siinä ei muutama tuulimyllyn silloin tällöin pyörähtävä propelli paljon auttaisi.

Käyttäjän pekkahetta1 kuva
Pekka Hetta

Juurikin näin Juha. Lisäksi, me ostamme nyt sähköä jopa 20% ulkomailta! Olemme siis riippuvaisia ulkomaista. Kuinka kävisi, jos rakennettaisiin ydinvoimala ja suunnattaisiin sinne rahat, eikä hyödyttömään tuulivoimaan? No silloin pääsisimme omavaraisiksi. Tuulivoimalla emme pääse.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Aina tätä sähköntuontia rauhallisista ja demokraattisista naapurimaista kauhistellaan. Öljystä tuodaan sata prosenttia korruptoituneesta oligarkiasta, jossa ympäristöstä ei välitetä, mutta sitä ei pidetä minään. Outo juttu...

Käyttäjän TeppoRaininko kuva
Teppo Raininko

Tekniikan Maailmassa on par'aikaaa menossa sähköautojen talvitesti. Eiköhän siinä ainakin jokunen asia selviä.

Jo aikaisemmin TM:ssä oli artikkeli sähköautojen ympäristövaikutuksista ja elinkaaresta. Tiivistettynä; sähköauton valmistus kuluttaa ympäristöä kolmanneksen enemmän kuin polttomoottoriauton, mutta ottaa sitten menetetyt takaisin muutamassa vuodessa. Koko elinkaaren aikana sähköauto on ympäristöystävällisempi, mutta kuinka paljon, riippuu siitä, miten sähkö on tuotettu. Suomessa sähköntuotanto on hyvinkin vähäpäästöistä, joten Suomessa sähköauto maksaa hiilijälkensä nopeammin kuin esim. Saksassa.

Tietenkään nykyiset sähköautot eivät täytä kaikkien tarpeita; eivät minunkaan. En silti jaksa olla ristiretkellä niitä vastaan. Eihän minunkaan autoni täytä kaikkien muiden tarpeita.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

"Rellu" Mäkisen fanaattisuus jaksaa naurattaa.

Tuulilasi-lehti pääsi aikanaan Nissan Leafilla pikkupakkasessa melkein Helsingistä Hämeenlinnaan, tosin välilataus tehtiin Riihimäellä. No Nissan Leaf lienee "paskin" sähköauto ikinä. Ei siitä sen enempää.

Mäkisellä oli autossa sisälämpö +18 astetta, kun ulkona oli pakkasta yli -20 astetta. Pari astetta sisälämpöä lisää ja Mäkinen ei olisi päässyt perille. Se lienee totuus, jota fanaatikko ei kehtaa myöntää. Jostain on tingittävä ilman varavirtalähdettä!

Minulla oli bensa-autossa samaan aikaan autossa sisällä +24 astetta, ilmastointi, perslämmitin ja tarvittaessa myös tuulilasin lämmitys päällä.

Oliko Mäkinen sinulla?

Sähköauton voi halutessaan vuokrata ja Teslalla on kiva kiihdytellä.

Netissä onkin paljon Teslan kiihdytysvideoita, joissa tytöillä on tissit lommoilla. Muutoin Tesla-kuskit ovat liikenteessä melkeinpä kaikkein maltillisimpia kuskeja. Johtuneeko se siitä, että useimmat Teslaa ajavat ovat hiuskuosiltaan jo lempeästi harmaantuneita vai siitä, että jokainen täyskiihdytys leikkaa akun varauksesta pois 5-10%?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset