Ulkomaalaislakia ei noudateta. Päättäjät lukevat vain perustuslakia!

Usein kuulee pakolaiskeskusteluissa viittauksia lakipykäliin ja noudatetaanko niitä.

Aloin ottamaan selvää lukemalla koko ulkomaalaislain läpi. Muutamia kohtia merkityksettömänä scrollailin ohi, mutta pääpiirteittäin luin.

Mieleeni tuli useasti, että onko laissa tulkinnanvaraisuutta liikaa? Laitan jutun loppuun linkit perustus- sekä ulkomaalaislaista, niin voitte halutessaan ne vielä käydä itse läpi. Otin sieltä kuitenkin nämä pääasiat irrotettuna ja heitän ne nyt tähän. Lopuksi haluan kysyä kaikilta muutamaa asiaa blogin lopussa.

Kiinnittäkää huomiota lakipykäliin, että mitä ehtoja on oleskeluluvan saamiseksi esimerkiksi toimeentulon kanssa. Samoten kiinnittäkää huomiota, kuinka pitäisi lain mukaan häätää kaikki yli vuoden vankeusrikkomuksiin syyllistyneet tai epäillyt, mikäli se ei riko perustuslakia. Kiinnittäkää vielä huomio esimerkiksi terrorismiin epäilyistä tai muuten uhkana koetut henkilöt ja kuinka heitä pitäisi kohdella. Epäiltyjä on kauhea määrä täällä.

Kaksi ensimmäistä kohtaa on perustuslakia ja loput ulkomaalaislakia.

 

1. Liikkumisvapaus

Ulkomaalaisen oikeudesta tulla Suomeen ja oleskella maassa säädetään lailla. Ulkomaalaista ei saa karkottaa, luovuttaa tai palauttaa, jos häntä tämän vuoksi uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus tai muu ihmisarvoa loukkaava kohtelu.

2. Oikeus sosiaaliturvaan

Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.

Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.

Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu.

Julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä

 

3. Liikkumisoikeus

Vain maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on oikeus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa.

4.Ulkomaalainen saa laillisesti oleskella maassa hakemuksen käsittelyn ajan, kunnes asia on lainvoimaisesti ratkaistu tai on tehty täytäntöönpanokelpoinen päätös ulkomaalaisen maasta poistamiseksi.

5. Käännyttämisen perusteet

Ulkomaalainen voidaan käännyttää, jos:

1) hän ei täytä 11 §:n 1 momentissa säädettyjä maahantulon edellytyksiä; (30.12.2013/1214)

2) hän kieltäytyy antamasta tarpeellisia tietoja henkilöllisyydestään tai matkastaan taikka antaa tahallaan näistä vääriä tietoja;

3) hän on viisumia tai oleskelulupaa hakiessaan antanut tahallaan henkilöllisyyttään tai matkaansa koskevia, viisumin tai oleskeluluvan myöntämiseen vaikuttaneita vääriä tietoja;

4) hän on lyhyen Suomessa oleskelunsa aikana saattanut itsensä kykenemättömäksi huolehtimaan itsestään;

5) hänen voidaan perustellusta syystä epäillä hankkivan tuloja epärehellisin keinoin;

6) hänen voidaan perustellusta syystä epäillä myyvän seksuaalipalveluja;

7) hän on ilman rajanylityslupaa ylittänyt rajan rajanylityspaikan ulkopuolelta tai rajanylityspaikan kautta aikana, jolloin rajanylityspaikka on ollut suljettu;

8 ) hänen voidaan tuomitun vankeusrangaistuksen perusteella tai muutoin perustellusta syystä epäillä syyllistyvän rikokseen, josta on Suomessa säädetty vankeusrangaistus, tai epäillä syyllistyvän toistuvasti rikoksiin;

9) hänet on tuomittu rikoksesta rangaistukseen Suomessa oleskelunsa aikana;

10) hänen voidaan aikaisemman toimintansa perusteella tai muutoin perustellusta syystä epäillä ryhtyvän Suomessa kansallista turvallisuutta tai Suomen suhteita vieraaseen valtioon vaarantavaan toimintaan; taikka

11) on tehty häntä koskeva kolmansien maiden kansalaisia koskevien maastapoistamispäätösten vastavuoroisesta tunnustamisesta annetun neuvoston direktiivin 2001/40/EY 1–3 artiklassa tarkoitettu maastapoistamispäätös.

Käännyttää voidaan myös ilman oleskelulupaa maahan tullut ulkomaalainen, jonka oleskelu Suomessa edellyttäisi viisumia tai oleskelulupaa, mutta joka ei ole sitä hakenut tai jolle ei ole sitä myönnetty.

5. Maasta karkoittamisen perusteet

Maasta voidaan karkottaa oleskeluluvalla oleskellut ulkomaalainen:

1) joka oleskelee Suomessa ilman vaadittavaa oleskelulupaa;

2) jonka on todettu syyllistyneen rikokseen, josta on säädetty enimmäisrangaistuksena vähintään yksi vuosi vankeutta taikka jonka on todettu syyllistyneen toistuvasti rikoksiin;

3) joka on käyttäytymisellään osoittanut olevansa vaaraksi muiden turvallisuudelle; taikka

4) joka on ryhtynyt taikka jonka voidaan aikaisemman toimintansa perusteella tai muutoin perustellusta syystä epäillä ryhtyvän Suomessa kansallista turvallisuutta vaarantavaan toimintaan.

Maasta voidaan 1 momentin 2 kohdassa säädetyllä perusteella karkottaa myös ulkomaalainen, joka on jätetty syyntakeettomana rangaistukseen tuomitsematta rikoslain 3 luvun 4 §:n nojalla.

Pakolaisen saa karkottaa 1 momentin 2–4 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa. Pakolaista ei saa karkottaa kotimaahansa tai pysyvään asuinmaahansa, johon nähden hän on edelleen kansainvälisen suojelun tarpeessa. Pakolaisen saa karkottaa vain valtioon, joka suostuu ottamaan hänet vastaan.

Ulkomaalainen, jolle on Suomessa myönnetty pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskelulupa, voidaan karkottaa maasta vain, jos hän muodostaa yleiselle järjestykselle tai yleiselle turvallisuudelle välittömän ja riittävän vakavan uhan. Jos karkotettavalla on pakolaisasema tai toissijainen suojeluasema pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskeluluvassa olevan merkinnän ja merkinnässä mainitulta jäsenvaltiolta pyydetyn vahvistuksen mukaisesti, hänet on karkotettava kyseiseen jäsenvaltioon. Pakolaisen saa kuitenkin karkottaa myös muuhun valtioon siten kuin 3 momentissa säädetään.

6. Vaatimus siirtyä toiseen jäsenvaltioon

Kolmannen maan kansalaista, joka oleskelee maassa laittomasti tai jonka oleskelulupahakemus on hylätty ja jolla on toisen Euroopan unionin jäsenvaltion myöntämä voimassa oleva oleskelulupa tai muu oleskeluun oikeuttava lupa, on vaadittava siirtymään välittömästi kyseisen toisen jäsenvaltion alueelle. Jos kolmannen maan kansalainen ei noudata tätä vaatimusta tai jos hänen välitön poistumisensa on tarpeen yleisen järjestyksen tai turvallisuuden vuoksi, päätetään hänen maasta poistamisestaan.

 

 

Perustuslaissa pykälä 9 on tärkein tässä. Nyt on alettu katsomaan vain tuota perustuslain pykälää 19. Perustuslain pykälä numero 9 kertoo, että ulkomaalaislaki on erikseen säädetty, mutta mielestäni sitä ei nyt noudateta. Siellä on paljon kohtia, jotka antaa Suomelle mahdollisuuden karkottaa ensinnäkin vaaralliset pakolaiset välittömästi kotimaahansa.

Kysympä siis, että miksi näin ei toimita? Miksi tuomittujakaan pakolaisia ei karkoiteta välittömästi maasta? Tiedän, että niitä täällä on. 

 

Jos onnistuis, niin minä itse haluaisin muutta perustuslain pykälästä 19 yhtä sanaa. Lause on tässä "Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon" muotoon "Suomen kansalaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon".

Silloin ei jäisi niin paljon tulkinnanvaraa ulkomaalaislakiin.

Kertokaa joku, onko jotain jäänyt huomaamatta lakipykälistä?

 

Perustuslaki:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731

 

Ulkomaalaislaki joka alkaa enimmälti käsitteleen asiaa vasta luvussa 4:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040301

 

pekkahetta1
Perussuomalaiset Oulu
Ehdolla kuntavaaleissa

Varavaltuutettuna Oulussa.
Tarkastuslautakunnan jäsen.
Työelämässä; Oulun osaston puheenjohtaja, urheiluvastaava ja varaluottamusmies.
Juniorivalmentaja.
Saat minut kiinni joko Facebookista nimelläni tai:

pekka.hetta@ouka.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu